Poesi och dylikt.
av edit amanda larsson.

2009-07-31

vägEN, sanningEN & livET(T)

nu har jag tänkt på detta länge nog,
och jag behöver skriva av mig
innan jag på riktigt ska skriva.
å fråga.
snälla.
för efter att tänkt på detta som en stor karta i mitt huvud i flera år tror jag nästan att jag vet hur jag tänker,
men ändå inte alls,
för Gud överraskar mig hela tiden.
Crazy Time hos Honom varje dag.
men fråga.
För detta är en kladdskrivning av
VAD JAG TROR ATT LIVET HANDLAR OM
och dess alla val.
Det är lättare att besvara en fråga om någon ställer den.


En väg.
EN väg.
En väg punkt.
Det finns en väg.
En väg där allt startar och allt slutar.
Låt oss kalla den LIVETS VÄG.
Låt det vara dess gatu namn.
Det kommer en man,
in i våra liv,
han säger
"JAG ÄR VÄGEN, sanningen och livet"
Alltså-
denna man, Jesus Kristus, är vägen. Han är inte en av vägarna. Han är vägEN! Och vem är Jesus Kristus? Jo, han är Gud. Jag ska inte fråga vem Gud är nu också för då skulle det bli ett hemskt långt blogginlägg men Jesus = GUD! Alltså, vägen, är GUDS väg! Vägen där allt startar vid är GUDS VÄG. Men den är även den sanna vägen för:
"Jag är vägen, SANNINGEN och livet"
Det är inte bara en väg, det är den sanna vägen. Men vilken väg är det vi talar om? Vart leder denna väg? Jo, denna väg är..
"Jag är vägen, sanningen och LIVET"
LIVET!
Denna väg, av Jesus Kristus, Gud, är den sanna vägen och det SANNA LIVET.

Men, det finns alltid ett men. och här är det-
vår generösa Gud gav oss ett val. eller fel formulerat. han gav oss ALLA val! han gav oss viljan. viljan att välja. kunskapen att välja. knän och mjuka handflator att ta lindra fallet med när vi trillar över våra felsteg.
Men från början måste vi starta.
Människorna, mänskligheten, adam, eva, du, jag, vi, gjorde ett val och snubblade med näsan före ut från Guds fina rike.
Se det som vägen. Vägen där allt började. Vägen är Gud rike, Guds famn, Guds fullständiga närvaro.
Men vi valde att lämna vägen.
Fast trots detta VALDE INTE GUD ATT LÄMNA OSS.
Inte kunde vi längre vandra med honom i Hans rike, på hans väg, men vi fick (får) fortfarande vara sammankopplade till honom.
Och åt oss breder han ut stigar, ALLA SOM UTGÅR FRÅN HANS VÄG, och där får vi vandra. Med Gud får vi vara sammankopplade, om vi så vill se länken. Förneka sammankopplingen och den i ditt huvud inte finns (men TROTS DET tror jag att Gud inte gräver ett stort dike vid din stigs början. Förevigt sammankopplad från början, från skapelsen ).
Men valet kommer,
valet om att återvända
valet kommer
när valen på denna jord är slut.
Valet att sluta din stig med att återvända till vägen som du kom ifrån och vandra i Guds Rike (åter igen) eller lämna din stig till att vara en återvändsgränd.

Kom tillbaka till Jesus.

Inga kommentarer: