Poesi och dylikt.
av edit amanda larsson.

2009-12-25

Att finna Livet genom att ge bort det.

Öppna era munnar,
ni som svalde ljuset för att vinna det själva.
Öppna era munnar,
ni som ville finna lyckan själva men istället fann ett blint mörker.
Öppna era munnar,
ni som ännu inte sett världen i dess härlighet
ty allt ni ser är ert eget mörker
men jag vet Vägen till Ljuset.


&
Gud gav oss ett ljus.
Stearin skulle jag tro.
Alla var sitt.
Några blåste ut det direkt.
Andra höll det högt i sina kupade händer för att tillsammans finna Vägen.
Och endel.
Kanske många.
Såg på det och
svalde det.
Tänkte
Svälger jag Ljuset
är det i mig.
Lyser på mig.

Gud gav oss ett Liv.
Ett brinnande Liv skulle jag tro.
Några tog slut på det direkt.
Andra bar fram det i sina händer, gav det för att få gå med Han som Är Vägen.
Och endel.
Kanske många.
Såg på det och
gömde det.
Tänkte
gömmer jag Livet
är det bara mitt
Hedrar bara mig
Finns bara för mig
och då kan jag leva utan tvång och krav från andra

Öppna era munnar,
ni som gömde livet inom er för att själva få ha det
Öppna era munnar,
ni som ville ha livet men fann dess frånvaro
Öppna era munnar,
ni som ännu inte fått LEVA LIVET i dess härlighet
ty allt ni ser är er egen tomhet i frånvaron av Livet
men jag vet Vägen till Livet.

Inga kommentarer: