Poesi och dylikt.
av edit amanda larsson.

2010-04-24

en frikyrkoflickas lik i garderoben

Jag har ett lik i garderoben
han finns alltid där
jag lindat in honom i en stor svart sopsäck
för skulle någon öppna
skulle dom kanske tro att jag samlar in kläder
gamla nötta NIKE-tröjor för att skicka till Afrika
någon "I LOVE Sweden"-tröja också
och en och annan leksak till de föräldralösa barnen på Barnhemmet
men
det är ett lik
det är ett lik i en svart sopsäck
det är ett lik i min garderob
liket hade en gång ett namn när han var levande
Opassande
ja, det var hans namn
och
Kärlek
kallade andra honom.
De flesta sade helt enkelt med tyst fräsande röst
Opassande Kärlek
lite för operfekt
för att passa mig
våra pass matchade ju inte
och han hade ju trots allt ett förflutet
och det är så enkelt att hålla tummen över tumversen
Var goda emot varandra, visa medkänsla och förlåt varandra, liksom Gud har förlåtit er i Kristus
så lätt att glömma bort
att allt vi är kallade till är älska varandra
så ni hjälpte mig
ni sade
vi kan hjälpa dig
vi kan hjälpa dig att döda honom

och nu bor han i min garderob
jag har ett lik i min garderob
och det är
Du
du är så lik
så lik mitt förbannade garderoblik

Inga kommentarer: