Poesi och dylikt.
av edit amanda larsson.

2010-04-09

Hon som söker svaren men missat att ställa den viktigaste frågan.

Jag vet inte hur du känner dig
varje morgon när du vaknar upp
vad som får dig att vilja
vilja att leva
Jag vet inte varför du kämpar
för miljö
och jämnlikhet
och rättvisor,
för jag tror att du är fattig
och du vet
jag gråter för dig
och jag kan inte förstå
varför du kämpar så
när allt du tror på är det du ser
och du
min älskade vän
du är blind
fucking blind
och du förstår inte att det här
är till dig
att jag tänker på dig
och frågar
vad lever hon för
vad lever hon för

om livet
är en påhittad bok
skriven av människohänder
och i brist på fantasi
eller papper
bläck
struntade man i upplösningen
förklaringen;
VARFÖR
och
vad händer
när texten är slut,
vad spelar det för roll
om isbjörnarna dör
när allt de gör är att
döda
allt de är
är materia
så varför i hela världen
skulle du vilja bry dig
om något som dödar
när du inte ens bryr dig om
att fråga dig själv

om det du lever inte är döden själv.

1 kommentar:

Emilie sa...

BRA SKRIVET!

Jag har inget mer att skriva än så, men jag menar det från hjärtat =)