Poesi och dylikt.
av edit amanda larsson.

2010-06-15

Allt som har en början har ett slut.

Nu vet jag
nu vet jag hur det slutar

det slutar med död
alla är vi Romeo
eller Julia för den delen
alla är vi
Romeo&Julia
om vi ens kommer så långt
för nu vet jag hur det slutar
som
Romeo&Julia

eller

som alla oss andra
vi som ger upp
för vi ser på
Romeo&Julia
tänker
Shit, man dör ju
då är det ju lika bra att sluta nu
stanna för annars kanske den andra gör det
och så går man själv där på ICA
ser pinsam ut
som han gubben,
den där paranoida gubben som vi skrattade åt idag.

Nu vet jag hur det slutar
som
Romeo&Julia

eller

som oss andra,
vi som bara slutar
för vi förtjänar ju alla bättre och det är ju aldrig ditt fel
det är ju alltid mitt för jag förtjärnar ju alltid bättre
och det är väl mitt problem,
inte sant?
Så slutar det,
om det ens hinner börja..

För ja,
där finns ju dom också
de som inte ens börjar
bara slutar
slutar pussas innan man ens börjat
för det var väl inte ödet
eller så var det väl inte bara ni som gjorde ett himla skit åt det
och då slutar det där
sätter punkt vid inledningen av boken som alla älskade
och river ut resten
och inget
inget
inget
kan någonsin läggas till
för det är slut
på sidor
för er.
Dom är så många,
dom där sista.
Ingen vet hur många
inte ens Fredrik Reinfeldt.
För de slutade ju aldrig,
blev aldrig som Romeo&Julia
och stannade aldrig
för de gick inte ens.
De hann inte skriva sina namn med kursiv text på boken
lät den vara ett anonymt misstag
och ingen vet
hur många det finns.
Hur många böcker vi alla bär
utan brödtext och namn.

Fast.
Nu vet jag,
att så slutar det
så tar
Vi
slut

en dag
inte särskilt mycket sorgsnare än alla andra.

Inga kommentarer: