Poesi och dylikt.
av edit amanda larsson.

2010-09-17

Bakom min säkerhetsdörr kan jag vara mig själv.

Ibland undrar jag om jag är tanten
som aldrig tycker att fotbadet är varmt nog
om jag tappat det vackraste jag har
och ersatt det med likgiltighet
för du kommer inte nära mig längre
och ibland undrar jag om jag är gubben
som skyller på männen som bytte låssystem i lägenheten
för jag fick inte ens ett sådant där kikhål
och jag vågar inte längre öppna dörren
för tänk om det är någon
någon som vill säga,
rakt i mitt ansikte,
att
Jag stör mig på dig.
den risken kan jag inte ta
så jag slutar andas
och ersätter min nyfikenhet
med likgiltighet
för du kan inte komma nära mig längre
för jag öppnar aldrig
i rädsla för
att du inte ska vara dig själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aaaaaaah. Du poetiska Edda!

Om jag var en viss lärare skulle jag inte kommentera ett endaste dugg för att du är så bra. Nu är jag Hanna istället och vill skriva något uppskattande. Men det är så svårt att kommentera poesi, tycker jag. Så det får räcka med ett aaaaagh. Jag tycker om det.

Lina Mattebo sa...

Ville bara att du ska veta att jag tycker du är sjukt bra. Kram från mig! http://www.ikon1931.se/blogg/lina/2010/09/tre-fantastiska-kvinnor