Poesi och dylikt.
av edit amanda larsson.

2011-04-29

Vänd mig om en andra gång.

Du tar mig i handen
en gång för alla
och likt ett Eric Saade-fan vill jag aldrig tvätta mina händer
efter att de vidrört dina.
Din tagg från din krona åker på turné genom Sverige och jag undrar om jag får vara din stalker,
en groupie,
alltid redo.
Redo för allt.
Och som den rockstjärna du är skulle Du kunna göra vatten till vin för jag vet ju inte vem jag vågar tappa kontrollen med,
tappa min alkoholoskuld,
och med värdigheten kvar stiga upp nästa morgon utan spya i skägget jag inte äger.
Jag har aldrig min värdighet uppe när jag är med dig,
jag har svullna ögon
och mina bragder om hur många jag frälst och hur snygg jag är i magtröja imponerar aldrig på dig.
Jag vet inte ens om du skulle skratta åt mina skämt och en dag ska jag fråga dig varför.

Du tar mig i handen
aldrig en gång till,
det var alltid en gång för alla.
En för alla,
ingen för En.

Skulle jag varit med skulle jag lagt min laptop på marken som ett palmblad
och när du försvunnit skulle jag vända mig om och se mästaren över alla trädgårdar
och inte inse att det var Du.

Där skulle jag och Maria legat,
med svullna ögon, magtröjor och inövade skämt som vi sörjer över att vi aldrig fick testa på Dig.






Jesus.
Vänd mig om en andra gång.

Inga kommentarer: