Poesi och dylikt.
av edit amanda larsson.

2011-06-21

Jag ger er början på en fråga men slutet av ett svar.

Varför.

Ingen frågar mig det. Ingen har någonsin frågat mig det. Så nu tillåter jag mig själv att fråga just mig själv. Varför.

Om jag strök över allt, om jag kunde radera allt, allt, allt som har med min tro att göra i mitt liv så vet inte jag vad som skulle finnas kvar. Det skulle vara som ett skal, ett sådant jättefint påskägg i kristyr som bara får stå på en hylla och se fint ut för det är för fragilt för att hålla i. Det som skulle finnas kvar skulle vara något skört, något jag aldrig skulle vilja värna om. Jag får hemskt nog bilden av ett dödsfött barn. Något som hade så stor potential, något som kunde bli så vackert, så värdefullt men som nu bara ligger där. Som ett skal av den storhet som aldrig blev av.

Jag vill nästan bara släcka dagen, krypa ned under mitt täcke och fälla några tårar när jag tänker på det. Vad skulle jag vara, vad skulle jag blivit. Om allt kunde strykas över, alla handlingar, alla tankar, alla vägar jag valde i övertygelsen om att jag inte var ensam i det valet. Är en tro någonting för dom som bara är tillräckligt desperata, tillräckligt själsligt självmordsbelägna för att inte längre helt och fullt kunna lita på sitt egna jag (men åh, vad vore då jag? Jag vägrar tro att det inte finns något mer är kemiska signaler i hjärnan som skapar någonting som skulle kunna ses som en "personlighet", ett "jag", ett skal)? Åh, självklart är det det. Jesus (ja, jag vet att det är ett starkt ord och jag ger dig tillåtelsen att sluta läsa bara på grund av det om du så önskar) är mannen för dom desperata själarna. Dom desperata själarnas räddare skulle jag nog vilja kalla honom.

Nå, Edit, varför. För att det är det enda jag har och det låter så desperat, jag brukar aldrig vilja uttrycka mig så om varför jag fortfarande ber mina böner när jag tappat bort mina nycklar. För att det är det enda jag har. För att Jesus, för att min tro är det enda jag har som jag inte lättvindigt skulle kunna krossa med mina bara händer, se på som ett dödfött barn. För att det är det enda jag har i mitt liv som aldrig har svikit mig och framför allt- för att det enda jag har i mitt liv som jag med helt min kropp vill utnämna till en sanning.

Och jag vill att vi ska sluta nu, sluta påstå att det som är rätt för dig är rätt för dig i meningar om den största frågan som finns på jorden- varför vi lever. Livet är inte svart på vitt men livet i sig själv är det! Antingen lever man eller så gör man inte det. Det är svart och det är vitt. Antingen lever man för att Gud skapade en till en levande varelse eller så lever man på grund av en kemisk reaktion från ingenstans som lyckades bli du. Det är svart på vitt. Våga säg att jag har fel, för jag vågar säga att allt jag har är övertygelsen om att jag inte har det.

Jag skulle kunna berätta om dom mirakel jag har fått vara med om, jag är en välsignad ung kvinna, men det är inte varför. Jag har inte tillägnat mitt liv till Jesus för dom gudomliga saker som han har fått mig att se eller själv varit med om utan för att insikten, övertygelsen, tron på Honom ledde mig och lät mina ögon öppnas för Hans storhet. Det var uppföljaren liksom, det var godisbiten efter middagen när man var liten. Och de dagar då jag tvivlar på mitt livs grund så är det inte minnena av spelen framför mina ögon som för mig på lugnt vatten för en stabil kristen igen utan att ställa mig frågan varför. Vad skulle finnas kvar om du kunde stryka över allting.

Vill du veta det?

Ingenting. För vart steg jag minns från mina barnafötters steg till mina nuvarande fossingar i storlek 39 sitter samman, hårt håller miniedit i den röda tråden som fortfarande idag går rakt in i mitt hjärta där det enda som finns är ett rop av att det finns mer än kemiska reaktioner.

Varför Jesus. Varför inte någon av alla andra gubbar som kommer och påstår att de har vägen? Jag har haft 365 dagar x 18 år på mig att vända mig om, hänga på något annat tåg men jag har stannat. Vill inte påstå att det är för att jag bär sådana där lappar vid sidan av ögonen som kapplöpningshästar ofta bär för att ej distraheras av omgivningen. Jag vill istället påstå att jag har fått vidare ögon för var dag under alla dessa år men denna vidvinkelssyn endast givit mig en större övertygelse om att jag fick en fullträff från början. Att det som alltid dragit i mitt hjärta likt som om någon fångat mig med ett fiskespö har fått sitt svar hos Jesus. Givit mig det svaret som får mig att våga fråga livets största fråga. Varför?

Och en dag, inte särskilt mycket vackrare än den här, önskar jag att få höra dig fråga dig samma sak.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har ju inte tron. Du vet. Och jag kanske borde välja tron, men jag väljer att inte. Det kanske är för att jag är svag, jag vet inte. Jag ber inte för att förlora svagheten heller. När jag tänker på det när jag läser dina texter av det kristna slaget blir det så här "ja ja ja, jag måste kommentera" "men varför för du är ju den motsatta, du är ju Therése, om du är någon så är du den som säger att Gud finns för att du tror att han finns" "nej det gör jag inte, jag säger inte så, jag tror inte att jag tror så" "men du tror inte" "nej...", och därför är jag ju Therése. Jag känner - jag har liksom inte rätten att kommentera här. Jag tänker att om jag kommenterar och säger ur mitt hjärta:
Edit, det här är så vackert att det får mig att gråta, ja ja ja, du är stark och din tro är helt fantastisk och det är klart att det är Därför
så tänker jag att det nästan är ett hån mot tron. För att jag inte är en del. Varför känner jag Ja-stå-på-dig-alla-andra-är-idioter, för jag håller ju inte ens med. Eller jo, i alla logiska debatter och alla rätta debatter och alltid kommer mitt hjärta sucka åt gärningar som de att tala om för troende att de bara är slavar under sina hjärnspöken (suck). Jag kanske väntar på tron, men den kommer inte komma efter mig och jag måste vilja ha den.

Se, vilken lång och hopplös kommentar! Riktigt onödig, för vad säger den egentligen?

Jag tycker att din tro, och du, är fantastisk. Jag tycker så himla mycket om dig, Edit.