Poesi och dylikt.
av edit amanda larsson.

2009-09-10

det patetiska med att se sig själv som anonym

de försökte skriva livet i några små rutor
låta oss värdera
livet
med ett litet kryss
men jag förstod inte
nej
jag förstår inte
ty livet är ju mer än så
och mitt liv är inte
ett försök
jag är inte
en försökskanin
redo att undersökas
det är
något lyckat
något genomtänkt
som inte går att kryssa i en ruta
inte heller går att forma i ord
ty hur beskriver man
tro från hjärtat
ty hur beskriver man
en hjärtas känsla
ty hur beskriver man
ett uppdrag utan krav
ett liv som en gåva
av nåd
hur beskriver man något sådant
med ord
med rutor
och
med små slarviga kryss
är inte livet mer än en
anonym
enkät från Borås kommun
är jag inte mer levande än
dammråttan under min säng
men
med mitt hjärtas tro
tror jag
att mitt liv är allt annat än
anonymt

1 kommentar:

AnnaViktoria sa...

Edit! Vi vet att du är allt annat än anonym. Du är en stjärna på Guds himmel, ett barn av Gud. Du måhända var anonym av Borås Kommun, just nu, men du har tre år på dig, och jag tror att du inte ens behöver så lång tid, för att göra dig känd även där!

Ta hand om dig.